Att rita ett skripttypsnitt

Att rita ett skripttypsnitt

Att rita ett typsnitt är en mödosam process och ett arbete som tar mycket tid. Här får du en inblick i hur det gick till när jag ritade typsnittet Celadon – från handskrivna skisser, via vektorisering i Adobe Illustrator till fontprogrammet Glyphs. Jag hade bestämt mig för att göra ett elegant skrivstilstypsnitt baserat på bokstäver som jag skrivit med ett stålstift. Det skulle vara ett komplett typsnitt med alla diakritiska tecken för de flesta europeiska språk. För varje bokstav – både gemenerna och versalerna – tog jag också fram alternativa tecken med dekorativa slingor att använda i början eller slutet av ett ord/mening. Jag gjorde också flera olika ligaturer – tecken där man binder ihop bokstäver. Det blev totalt en uppsättning med ca 450 tecken.

Jag ville göra ett elegant skrivstilstypsnitt baserat på bokstäver som jag skrivit med ett stålstift.

    

Jag började med att skriva ner alla bokstäver och tecken som jag skulle komma att behöva. Jag använder alltid promarkerpapper när jag skissar och övar kalligrafi, t.ex. Winsor & Newton 75 g. Det har en skön lite glättad yta och bläcket blöder inte. Bokstäverna blir precis sådär skarpa och fina som man önskar. Jag hade en grid på ett papper under där jag hade bestämt x-höjd samt höjd för upp- och nedstaplar. Min favoritpenna är ett oblique pennskaft med ett Brause EF66-stift. Skaftet har ett metallfäste på toppen som gör att stiftet får en vinkel. När jag var nöjd med mina skisser skannade jag skisserna på min Epson Perfection V600.

     

Nästa steg var att vektorisera alla bokstäverna. Jag gjorde det i Illustrator. När man ritar ett vanligt typsnitt så är det faktiskt att föredra att göra det direkt i Glyphs, eftersom Glyphs har mycket mer sofistikerade verktyg för banor och ankarpunkter – för att få optimala kurvor och former som sen kan interpoleras till olika stilsorter som fet, mager, kondenserad m.m. Men för det här typsnittet som skulle se lite mer handritat ut så funkade det bra med Illustrator. Jag ritade av bokstäverna med ritverktyget med så få ankarpunkter som möjligt. Många som gör handritade typsnitt använder autofunktionen för bildkalkering men jag har aldrig blivit vän med det. Jag antar att det är perfektionisten i mig och att jag vill ha kontroll på ankarpukterna. Men vill man att ett typsnitt ska se riktigt handritat ut så kan det funka med autofunktionen, det sparar ju framförallt MYCKET tid. Nu är det inte så att jag ritade varje bokstav exakt som mina skisser. Har man börjat med t.ex h, o och a så kan man återanvända delar av dem för att rita flera av de andra bokstäverna. Något som är superviktigt att tänka på när man gör ett skrivstilstypsnitt där bokstäverna ska hänga ihop, är att den avslutande delen på “svansen” är lika på alla bokstäver, att den ligger på samma nivå rakt igenom.

När alla bokstäver och tecken var klara hade jag alla på en enda lång linje i mitt Illustrator-dokument. Jag arbetade ännu i liten skala för att dokumentet inte skulle bli för tungt.

   

Jag skapade sen ett dokument i Illustrator där jag grupperade varje tecken med en osynlig ruta 100 x 100 pt. När det var klart kopierade jag alla rutorna och linjerade allt samt skalade upp till 1000 x 1000 pt. Standarden för  UPM (den digitala fyrkanten) för ett Open Type-typsnitt är 1000 units. Hela gruppen placerade jag sen som på bilden ovan för att alla tecken ska hamna på rätt plats i Glyphs teckenfönster.

   

Sen klistrade jag in tecken för tecken med sin ruta till sitt respektive teckenfönster i Glyphs. Jag kunde nu ta bort rutan och snygga till formerna med Glyphs fina funktioner, hitta extrempunkterna och ta bort onödiga ankarpunkter m.m. När alla versaler och gemener var på plats i Glyphs började det mödosamma arbetet med att bestämma tillriktningen av typsnittet, dvs. bestämma hur mycket luft varje bokstav ska ha på sidorna. Många bokstavspar krävde också kerning och det var något jag ägnade åtskilliga timmar, dagar ja faktiskt veckor åt. Jag testade olika texter på olika språk och i olika punktstorlek, både på skärmen och utskrivet. Det var också nu när jag testade mitt typsnitt som jag såg vad som behövde justeras, och jag bestämde mig också för att lägga till alla de alternativa bokstäverna med slingor.

Här kan du se en liten video där jag visar hur jag gjorde mina alternativa versaler i Illustrator.

Ja det var det, ett litet smakprov på hur det kan gå till när man ritar ett typsnitt. Det finns många olika sätt att göra det på och det här var min process när jag ritade typsnittet Celadon.